KILKA REFLEKSJI DLA RODZICÓW UCZNIÓW KLAS CZWARTYCH

Dla uczniów klas czwartych naszej szkoły rozpoczyna się czas nowy, pełen ciekawych zmian, ale i trudności do pokonania. Najczęściej ci sami zostają jedynie koleżanki i koledzy z klasy. Zmienia się wychowawca, powiększa się grono uczących nauczycieli w związku z wyodrębnieniem przedmiotów, zmienia się sala lekcyjna- często jest ich kilka. Za tymi oczywistymi zmianami pojawiają się kolejne- często trudniejsze dla niektórych uczniów. Wszyscy chcemy pomóc im wejść jak najlepiej w ten nowy czas, dlatego warto zastanowić się nad tym jak właściwie wspierać, ale i usamodzielniać dzieci w szkole i w życiu.

  1. Duża ilość zadawanych prac domowych.

W nauczaniu zintegrowanym jeden nauczyciel uczący w klasie kontrolował ilość zadawanych prac, zdawał sobie sprawę, ile czasu dziecko musi poświęcić na ich wykonanie. W klasie czwartej każdy nauczyciel zadaje prace domowe ze swojej dziedziny. Zdarza się, że aby zrobić to, co zadano jednego dnia w szkole, dziecko musi poświęcić kilka godzin, a wówczas wykonuje pracę jako przykry obowiązek, bądź też przymuszane przez rodziców.

Nauczyciele naszej szkoły wraz z upływającymi dniami nauki starają się dopasowywać ilość zadań do wykonania, poznając uczniów i ich indywidualne potrzeby. Ważna jest obserwacja rodziców i takie postępowanie, aby nadmiernie nie obciążać dziecka, ale również nie zwalniać go z wdrażania do obowiązków. Początkowo konieczna jest pomoc w odrabianiu lekcji, aby tym samym przyzwyczajać do systematycznej i samodzielnej pracy, stopniowo pomoc zamieniając jedynie na wsparcie i kontrolę.

  1. Czytanie i pisanie notatek zabiera dużo czasu zwłaszcza dziecku słabo czytającemu i piszącemu.

Czwarta klasa to kluczowy moment w edukacji, w którym dzieci przestają się uczyć czytać, a zaczyna się od nich wymagać, by czytały, aby się uczyć. Aby zrozumieć sens wypowiedzi dziecko musi rozumieć treść. Niestety, część rodziców przestaje intensywnie czytać w domu z dziećmi, które – ich zdaniem – już czytać umieją, podczas gdy jest to dopiero początek nauki rozumienia tekstu i stanowi gwarancję efektywnego uczenia się.                                 

Wielu uczniów na początku często nie kończy rozpoczętych prac, nie czyta informacji potrzebnych do zrozumienia zadania, a w konsekwencji nie wykonuje większości bieżących ćwiczeń. Rozpoczęta i nieskończona praca zniechęca dziecko.

Ważne jest zauważenie takiego problemu przez rodziców i pomoc dziecku przez zachęcanie do samodzielnego czytania poleceń, wyznaczanie krótkiego czasu solidnej pracy, czy proponowanie nagród za efektywną pracę. Przejściowym etapem może być np. naprzemienne czytanie z dzieckiem tekstów czy poleceń, ale nie powinna to być wyłączna praca rodzica.

  1. Mały kontakt z wychowawcą klasy.

W nauczaniu zintegrowanym dziecko w każdej chwili mogło zwracać się do wychowawcy. Jego problemy i wątpliwości rozwiązywane były niemal natychmiast, miało poczucie bezpieczeńtwa. Klasa czwarta to nowi nauczyciele, nowy wychowawca, który spotyka dziecko często tylko przez godzinę lekcyjną w ciągu dnia lub jeszcze rzadziej.

Ważne jest przekonanie dziecka, że może zwrócić się do każdego nauczyciela z problemem czy wątpliwością, że rozwiązywanie problemów na bieżąco często pozwala uniknąć narastających kłopotów. To również dobry moment do przekonania dziecka, że drobne problemy jest w stanie rozwiązywać samo, bez pomocy dorosłych, a jedynie przy ich wsparciu.

  1. Zmiana oceny opisowej na punktową.

Przyzwyczajenie dzieci do tej zmiany również wymaga czasu i oswojenia. Nauczyciele zdając sobie sprawę z dużej zmiany w tym zakresie starają się stopniowo i przystępnie wdrażać dzieci do nowego oceniania, przez pierwszy miesiąc nie stawiając ocen negatywnych.

Uczniowie stopniowo uczą się dostrzegać zależność pomiędzy wkładem pracy i nauką, a oceną. Warto wspierać dziecko w takim zrozumieniu, którego efektem będzie poczucie odpowiedzialności i motywacji do pracy.

Wychowawcy, nauczyciele poszczególnych przedmiotów, pedagog szkolny – są do dyspozycji dzieci i rodziców – w razie potrzeby służą wsparciem, chętnie podzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą, co może pomóc zrozumieć i pokonać wspomniane trudności czwartoklasistów.

5 przykazań rodziców czwartoklasisty:)

  1. Jeśli dziecko mówi, że nie ma nic zadane – to tylko mówi. Jak naprawdę nie ma, to sprawdź jeszcze raz, bo inaczej możesz w niedzielę o 21.00 dowiedzieć się, że coś jeszcze było zadane.
  2. Postaraj się nauczyć dziecko uczyć się – będziesz mieć 90% roboty mniej. Codziennie czytajcie i pytaj o to, co przeczytaliście.
  3. Bądź w kontakcie z wychowawcą i nauczycielem problematycznego przedmiotu – najlepiej zanim stanie się problematyczny.
  4. Bądź w kontakcie z innymi rodzicami –istnieją dzieci, które zawsze wiedzą, co jest zadane i co trzeba przynieść.
  5. Codziennie zaglądaj do dziennika elektronicznego – to zapewni Ci spokój, że wszystko masz pod kontrolą.

 

oprac. Iwona Sadowska-Żelazny

pedagog szkolny