home     ·       e-Dziennik     ·       +48 91 4826856

Program wychowawczo-profilaktyczny

Prawdziwe wychowanie zdąża do kształtowania osoby ludzkiej w kierunku jej celu ostatecznego, a równocześnie dla dobra społeczności, których jest członkiem i w których obowiązkach, gdy dorośnie, będzie brał udział.
Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim – Sobór Watykański II

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚWIĘTEJ RODZINY

W SZCZECINIE

na rok szkolny 2018-2019

Wstęp

Wychowanie jest najtrudniejszym zadaniem szkoły zarówno pod względem dobrego zaplanowania, jak i ocenienia skuteczności. Należy w głównej mierze do rodziców, jednak szkoła jest dla  nich wsparciem w procesie budowania świata wartości dziecka. Katolicka Szkoła Podstawowa im. Św. Rodziny wchodząca w skład Centrum Edukacyjnego Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej swoje działania wychowawcze wiąże z nauką Kościoła. Oprócz rzetelnego przekazywania wiedzy, pragniemy przygotować naszych uczniów do życia w wierze katolickiej, aktywnego uczestnictwa w życiu Kościoła, a także pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich z poszanowaniem dziedzictwa kulturowego. Chcemy umożliwić naszym uczniom wszechstronny rozwój osobowości.

W procesie wychowania realizowanym w Katolickiej Szkole Podstawowej zmierzamy do takiego ukształtowania wychowanka, by zrozumiał Boży plan wobec swego życia, odnalazł swoje miejsce pośród innych ludzi w swojej Ojczyźnie, w świecie i w Kościele, by umiał im służyć, by był dobrym chrześcijaninem i obywatelem. Pomagamy w rozwoju osobowości, odkrywaniu siebie, odkrywaniu drugiego człowieka oraz otaczającego świata i przede wszystkim wartości chrześcijańskich.

Wzorzec osobowy ucznia

Uczeń Katolickiej Szkoły Podstawowej:

  • prezentuje religijną postawę,
  • przejawia szacunek dla wiary i Kościoła,
  • przestrzega postanowień władz szkolnych, regulaminu szkoły, klasy,
  • jest prawdomówny, uczciwy, koleżeński, opiekuńczy, z szacunkiem odnosi się do dorosłych i kolegów,
  • przejawia postawę przynależności narodowej, troszczy się o kulturę języka ojczystego,
  • sumiennie i odpowiedzialnie wypełnia podjęte zadania i obowiązki, na miarę swoich możliwości,
  • aktywnie działa w szkole i poza szkołą, kształtując swój charakter przez działalność: społeczną, religijną, naukową, artystyczną,
  • nie ulega nałogom,
  • troszczy się o higienę i estetykę własną i otoczenia.

Sfera religijno-moralna

Cele główne

  1. Wychowanie zgodne z nauką Kościoła.
  2. Kształtowanie potrzeby codziennej modlitwy, chęci uczestnictwa w liturgii i życiu sakramentalnym.
  3. Kształtowanie szacunku dla wiary i Kościoła.
  4. Umacnianie odwagi w głoszeniu wartości chrześcijańskich.
  5. Przekazywanie wartości moralnych.
  6. Rozwijanie umiejętności oceny własnych zachowań i gotowości do poświęceń.
  7. Kształtowanie odwagi cywilnej.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • posiada wiedzę religijną, zna podstawy katechizmu,
  • odczuwa potrzebę codziennej modlitwy,
  • uczestniczy w życiu religijnym szkoły, uroczystościach kościelnych, rekolekcjach,
  • odważnie głosi wartości chrześcijańskie,
  • zna normy dobrego wychowania i według nich postępuje,
  • potrafi odróżniać zachowania dobre i złe,szanuje innych ludzi, okazuje im to w słowach i działaniu,
  • nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe,
  • potrafi uznawać autorytety,
  • zna ogólnie przyjęty system wartości, rozumie potrzebę jego posiadania,
  • potrafi reagować na zachowania niezgodne z przyjętymi normami,
  • potrafi dokonać samooceny,
  • chętnie udziela pomocy innym,
  • odczuwa potrzebę ciągłego doskonalenia swojej postawy moralnej.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Uczestnictwo w katechezie.
  2. Codzienną, wspólną modlitwę przed lekcjami.
  3. Udział w uroczystościach kościelnych.
  4. Uczestnictwo w Eucharystii szkolnej, dniach skupienia oraz rekolekcjach wielkopostnych.
  5. Prenumeratę prasy katolickiej, zwłaszcza dziecięcej.
  6. Wybór patronów klasowych spośród świętych i błogosławionych.
  7. Świętowanie Dnia Patrona w klasach i prezentacja Jego osoby na modlitwie.
  8. Duchową adopcję dziecka poczętego pod opieką osoby dorosłej.
  9. Uwrażliwienie na tematykę pro-life (nie dla aborcji – życie od poczęcia, nie dla eutanazji - życie jako dar itp.).

Sfera społeczno-patriotyczna

Cele główne

  1. Rozwijanie wartości rodzinnych i umiejętności komunikacji w rodzinie.
  2. Uświadamianie podstawowych zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich.
  3. Wdrażanie uczniów do funkcjonowania w życiu społecznym i prywatnym.
  4. Rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury ogólnonarodowej, regionalnej i własnego miasta.
  5. Poszukiwanie korzeni, kształcenie świadomości własnego pochodzenia.
  6. Budzenie poczucia świadomości narodowej.
  7. Wypracowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • z szacunkiem odnosi się do członków rodziny, używa zwrotów grzecznościowych,
  • potrafi we właściwy sposób komunikować o swoich potrzebach,
  • chętnie uczestniczy w życiu rodziny, pamięta o uroczystościach rodzinnych,
  • zna swoją pozycję w rodzinie i rolę, jaką w niej pełni,
  • znajduje swoje miejsce w grupie rówieśniczej, działa w niej, współtworząc i respektując normy,
  • dostrzega różnice między ludźmi i akceptuje je,
  • bierze udział w akcjach charytatywnych,
  • zna prawa i obowiązki, jakim podlega na terenie szkoły,
  • zna i szanuje symbole i historię Polski,
  • bierze aktywny udział w obchodach świąt narodowych,
  • zna tradycje i zwyczaje  miasta, regionu i kraju,
  • szanuje i rozumie tradycje, kulturę i obyczaje innych.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Uroczysty koncert z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości.
  2. Dodatkowe lekcje j. polskiego i historii dotyczące odzyskania niepodległości.
  3. Poruszanie zagadnień wychowawczych, treści historycznych i patriotycznych podczas modlitw porannych.
  4. Rozmowy, zabawy i pogadanki o rodzinie prowadzone podczas zajęć lekcyjnych.
  5. Współpraca z rodziną i jej wspieranie (spotkania indywidualne, zebrania z rodzicami, Rada Rodziców).
  6. Wspólne obchodzenie świąt kościelnych i rocznic narodowych: klasowa wigilia, śniadanie wielkanocne, Święto Niepodległości, Konstytucja 3 Maja.Organizowanie uroczystości szkolnych: pasowanie klas I, Święto Edukacji Narodowej, Dzień Papieski, wyjście na cmentarz (porządkowanie grobów, modlitwa za zmarłych), mikołajki, kiermasze świąteczne, Bal Wszystkich Świętych, Dzień Babci i Dziadka, zabawa karnawałowa, I Komunia Święta i biały tydzień, rocznica I Komunii Świętej, Dzień Rodziców, Dzień Dziecka.
  7. Organizowanie koncertów pieśni patriotycznych w wykonaniu uczniów.
  8. Organizowanie wycieczek do Miejsc Pamięci Narodowej.
  9. Uczestnictwo w lekcjach muzealnych.
  10. Eksponowanie symboli narodowych.
  11. Uczestnictwo w kołach zainteresowań: PTTK, historyczne.
  12. Organizowanie festynów i kiermaszów okolicznościowych.
  13. Prowadzenie gazetek ściennych na korytarzach i w klasach.
  14. Działalność samorządu szkolnego.
  15. Klasowe wyjazdy na wycieczki krajoznawcze, zielone szkoły, rajdy PTTK, poznawanie Szczecina z przewodnikiem.
  16. Pogłębianie i propagowanie kultury polskiej poprzez nawiązanie współpracy z Polonią na kresach wschodnich.
  17. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z regionu.
  18. Współpraca z innymi szkołami.

Sfera emocjonalna

Cele główne

  1. Kształtowanie umiejętności właściwego wyrażania emocji i panowania nad nimi.
  2. Rozwijanie postawy koleżeństwa i przyjaźni oraz umiejętności współpracy.
  3. Pomoc w poznawaniu własnej sfery uczuciowej i kształtowaniu wrażliwości emocjonalnej.
  4. Rozwijanie umiejętności wydawania sądów i ocen z zachowaniem zasad kultury.
  5. Kształtowanie postawy empatii, umiejętności dzielenia się, uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • nazywa i odróżnia uczucia,
  • zna sposoby dowartościowywania siebie i innych,
  • kontroluje swoje emocje,
  • nawiązuje kontakt z drugim człowiekiem i rozwija przyjaźnie,
  • ma świadomość swoich wad i zalet, zna swoje możliwości,
  • zna cenę sukcesu i gorycz porażki, ma świadomość, że na sukces trzeba sobie zapracować,
  • krytycznie podchodzi do wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu,
  • krytycznie osądza postępowanie swoje i innych z zachowaniem zasad kultury,
  • potrafi i chce się pozytywnie zaprezentować,
  • odczuwa potrzebę pomocy innym, zwłaszcza niepełnosprawnym, poszkodowanym przez los.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Pracę wychowawczą na zajęciach lekcyjnych i godzinach wychowawczych.
  2. Opiekę pedagoga szkolnego i współpracę z poradnią pedagogiczno-psychologiczną.
  3. Zapraszanie na zajęcia z uczniami specjalistów z zakresu psychologii i seksuologii dziecięcej.
  4. Pedagogizacja i podnoszenie poziomu umiejętności wychowawczych rodziców poprzez organizowanie prelekcji prowadzonych przez specjalistów.
  5. Indywidualne traktowanie ucznia z uwzględnieniem jego problemów, potrzeb i możliwości.
  6. Uwrażliwianie na potrzeby ludzi niepełnosprawnych i akceptowanie ich odmienności.
  7. Organizowanie w klasach i w szkole różnych form wzajemnej współpracy i pomocy.
  8. Zajęcia i zabawy integracyjne.
  9. Wolontariat i akcje charytatywne organizowane na terenie szkoły i w miarę możliwości poza szkołą.
  10. Zbiórki pomocy szkolnych, środków czystości, funduszy na rzecz hospicjum, domów dziecka, świetlic środowiskowych, ludzi poszkodowanych.

Sfera intelektualna

Cele główne

  1. Pomoc w poznawaniu swoich uzdolnień i mocnych stron.
  2. Uświadamianie potrzeby rozszerzania zainteresowań.
  3. Pomoc w pokonywaniu trudności.
  4. Rozwijanie umiejętności przyswajania wiedzy i poszukiwania informacji.
  5. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się, obserwacji, samodzielnego myślenia i wysnuwania wniosków.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozróżnia i zna swoje uzdolnienia oraz potrafi je wykorzystać w praktyce,
  • buduje pozytywny obraz siebie,
  • poszerza swoje zainteresowania,
  • zna swoje słabe strony i pokonuje własne słabości,
  • zna różnorodne źródła dostarczające informacji, potrafi z nich korzystać i rozumie potrzebę korzystania,
  • potrafi jasno i konstruktywnie formułować wypowiedzi pisemne i ustne,
  • potrafi swobodnie wypowiadać się na określony temat , posiada wystarczający zasób słów,
  • potrafi uzasadniać swoje sądy i poglądy,
  • wysnuwa samodzielnie wnioski,
  • potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrazić swoje prośby, sądy i oczekiwania,
  • jego wypowiedzi są poprawne pod względem stylistycznym, gramatycznym i ortograficznym,
  • ma świadomość użyteczności wiedzy i umiejętności zdobywanych na poszczególnych etapach edukacji szkolnej,
  • potrafi korzystać z nowoczesnych technologii cyfrowych.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Zorganizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych.
  2. Codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli zgodną z programami.
  3. Uczestnictwo w kołach zainteresowań: Małego Odkrywcy, Igła z nitką, plastyczne, przyrodnicze, Klub Ciekawskiej Mrówki, matematyczne, polonistyczne, językowe, teatralne, muzyczne, taneczne, sportowe, Ucznia Zdolnego, Koło Misyjne i inne.
  4. Rozwijanie czytelnictwa.
  5. Dobieranie form i metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów.
  6. Spotkania z ciekawymi ludźmi.
  7. Udział w konkursach i olimpiadach tematycznych.
  8. Praca z uczniami nad łagodnym przekroczeniem progu klasy 3 i 4.
  9. Organizowanie uczniom klasy czwartej warsztatów umiejętności uczenia się.
  10. Zajęcia robotyki i kodowania w ruchu dla klas młodszych.

Sfera kulturowa

Cele główne

  1. Wprowadzanie w dziedzictwo kultury narodowej.
  2. Rozwijanie umiejętności korzystania z dóbr kultury.
  3. Rozbudzanie ciekawości twórczej i wrażliwości estetycznej.
  4. Kształtowanie umiejętności krytycznej oceny i dokonywania wyborów w odbiorze kultury.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zna legendy, baśnie, tradycje, zwyczaje lokalne i narodowe,
  • świadomie uczestniczy w różnych formach kultury,
  • wyraża własne przeżycia w różnych formach artystycznych,
  • prezentuje swoje wytwory działalności kulturalnej,
  • zna najwybitniejszych polskich twórców z dziedziny literatury, malarstwa, muzyki itp.,
  • w sposób odpowiedzialny korzysta ze środków masowego przekazu.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Uczestnictwo w koncertach muzycznych, spektaklach teatralnych, seansach filmowych.
  2. Organizowanie wystawy twórczości plastycznej uczniów.
  3. Poznawanie kultur różnych krajów na zielonej szkole klas 7 i 8.
  4. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z regionu.
  5. Przeprowadzenie lekcji bibliotecznych.
  6. Organizowanie podczas zajęć lekcyjnych i świetlicowych możliwości czytania książek, słuchania słuchowisk, audiobuków i muzyki.
  7. Zorganizowanie szkolnych Dni Książki.
  8. Udział uczniów w konkursach: pięknego czytania, pisania opowiadań, ilustrowania.

Sfera prozdrowotna

Cele główne

  1. Kształtowanie nawyków higienicznych.
  2. Pogłębianie wiedzy na temat higieny własnej i otoczenia .
  3. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość i estetykę.
  4. Rozumienie potrzeby porządkowania miejsca pracy i zabawy.
  5. Działanie na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej, prawidłowej postawy.
  6. Propagowanie aktywnych form wypoczynku i zdrowego trybu życia.
  7. Szerzenie oświaty zdrowotnej dotyczącej przyczyn i leczenia różnych chorób.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przestrzega regulaminu szkoły i zasad zachowania obowiązujących w sali gimnastycznej i na basenie,
  • zna różne formy aktywnego spędzania czasu wolnego i korzysta z nich,
  • myje ręce przed posiłkami i po wyjściu z toalety,
  • spożywa zdrowe posiłki,
  • kulturalnie i estetycznie spożywa posiłek,
  • umie dbać o czystość swojego ciała, otoczenia i środowiska,
  • umie ubrać się odpowiednio do pogody,
  • prawidłowo planuje swój czas nauki i wypoczynku,
  • prawidłowo siedzi w ławce, dba o swoją postawę,
  • zachowuje szczególną higienę w okresach wzmożonej zachorowalności,
  • zna zasady udzielania pierwszej pomocy.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Prowadzenie akcji śniadanie dla każdego ucznia.
  2. Udział w akcji Owoce i warzywa dla szkół oraz Mleko dla ucznia.
  3. Przy współpracy z pielęgniarką zorganizowanie fluoryzacji zębów.
  4. Zorganizowanie prelekcji prowadzonej przez stomatologów.
  5. Opiekę pielęgniarki.
  6. Umożliwienie pozostawienia podręczników w szkole w celu odciążenia plecaków.
  7. Organizowanie i uczestnictwo w szkolnych i międzyszkolnych zawodach sportowych.
  8. Umożliwianie uczniom samodzielnego wykonywania zdrowych posiłków: kanapek, surówek, sałatek, soków itp.
  9. Dostarczanie wiedzy na tematy: dbania o higienę własnego ciała i środków czystości, budowy i funkcjonowania własnego organizmu, dobierania ubioru stosownie do pogody i miejsca np. szkoła, teatr itp.
  10. Szczególne zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie się na stołówce i podczas spożywania posiłków w klasach.
  11. Ukazanie różnorodnych form aktywnego spędzania czasu wolnego.
  12. Poszerzanie wiedzy na temat zdrowego żywienia i zagrożeń wynikających ze stosowania różnych diet (anoreksja, bulimia).
  13. Uwrażliwienie na niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania środków dopingujących (sterydy, dopalacze, odżywki sportowe itp.)

Profilaktyka

Cele główne

  1. Przeciwdziałanie zagrożeniom i kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  2. Uwrażliwianie na potrzebę przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
  3. Podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów.
  4. Uświadamianie zagrożeń wynikających z przynależności do różnych grup nieformalnych.
  5. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym.
  6. Działania mające na celu uświadamianie bezpiecznego zachowania się na drodze.
  7. Uświadomienie istnienia zagrożeń w kontaktach z obcymi.
  8. Umiejętne korzystanie z urządzeń komputerowych i technologii informatycznej.
  9. Kształtowanie umiejętności i uświadamianie potrzeby udzielania pierwszej pomocy.
  10. Uświadomienie zagrożeń wynikających ze stosowania środków odurzających (alkohol, papierosy, narkotyki i inne używki).

Cele operacyjne

Uczeń:

  • umie bezpiecznie funkcjonować w szkole i w domu,
  • wie, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych,
  • potrafi rozwiązywać konflikty bez agresji i przemocy,
  • przestrzega ustalonych zasad i reguł w klasie, w szkole i poza nią,
  • zna zagrożenia wynikające z przynależności do różnych grup nieformalnych,
  • jest świadomy zagrożeń i konsekwencji wynikających z nieprawidłowego korzystania z urządzeń komputerowych i technologii informatycznej,
  • zna zasady bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym,
  • umie prawidłowo zachować się w publicznych środkach komunikacji miejskiej,
  • ma świadomość, że szybka pomoc ratuje życie,
  • jest świadomy zagrożeń i konsekwencji wynikających z kontaktów z nieznajomymi.
  • jest świadomy skutków alkoholizmu, narkomanii i innych używek.

Sposoby realizacji

Powyższe cele chcemy realizować przez:

  1. Przeprowadzenie kursów pierwszej pomocy.
  2. Współdziałanie z rodzicami w zakresie profilaktyki – wczesna interwencja .
  3. Spotkania z Policją, Strażą Miejską i ratownikami medycznymi.
  4. Organizowanie Dni Bezpieczeństwa w szkole.
  5. Ustalanie klasowych zasad, regulaminów i kontraktów.
  6. Przypominanie o zasadach zawartych w regulaminie szkoły.
  7. Przeprowadzanie warsztatów i rozmów na temat sposobów rozwiązywania konfliktów bez przemocy.
  8. Prelekcje na temat zagrożeń w sieci.Polecanie bezpiecznych stron internetowych oraz gier przeznaczonych dla dzieci.

20.09.2018r.